OM3KXTINFO O KLUBEDENNÍKFOTOGALÉRIASÚŤAŽEDOKUMENTYKONTAKT

    LoRa APRS v OM

Áhojte. Aby sme pri tejto téme nerecyklovali už raz napísané texty na úvod odporúčam venovať päť minút krátkemu úvodu z webu: https://www.aprs.cz/lora-jako-ucinny-digitalni-mod-pro-aprs/

Okej keď máme povinnú jazdu za sebou naskytá sa otázka, aký vývoj tejto technológie máme na Slovensku. U nás sa téme APRS pomocou LoRa technológie venuje niekoľko rádioamatérov, ktorých by som porátal na prstoch dvoch rúk. Vďaka tomu vznikli prvé inštalované iGate prijímáče a APRS Trackery.

Je to niečo nové a iné ako klasické APRS 1,2K prevádzkované v pásme VHF. Pri rozhodovaní sa či ísť touto cestou je vždy potrebné si uvedomiť všetky aspekty, pretože všetko má svoje výhody, a aj nevýhody.

Výhody:

„Nevýhody“

Iste dalo by sa toho vypísať asi viac, ale keď to teda podčiarknem a spočítam tak vlastne aj nevýhoda sa dá premeniť na výhodu, pretože bastlenie je v podstate tiež súčasťou nášho hobby. Samozrejme uvedomujem si, že nie každý vie, a preto sme komunita, aby sme si pomáhali. Výsledkom a cieľom toho je aj tento článok, aby sme dostali medzi ostatných rádioamatérov základné a nevyhnutné informácie, na základe ktorých si bude takmer každý schopný vyrobiť vlastný tracker, prípadne inštalovať aj iGate čím by nám pomohol rozširovať APRS sieť.

iGate ako taký.

Aby sme nešli od konca začnem teda prvkom, ktorý tvorí sieť, a to sú iGaty.

Ako vždy na výber je niekoľko riešení, ale náš výber  sa ustálil na použití dosky TTGO LoRa32.

Môžeš si ju  kúpiť cez  Aliexpres a tu je link na ktorom nájdeš všetky technické parametre https://www.aliexpress.com/…list_main.426.30311802JBqaFt Dnes je cenovka na cca 20 eurách.

FW pre iGate nájdeš na: https://github.com/lora-aprs/LoRa_APRS_iGate?fb…edEmIgMqvNmBZzc

iGate na svoju správnu funkciu potrebuje napájanie, UHF anténu pre príjem signálov a Wifi pripojenie. Po nakonfigurovaní a pripojení napájania sa iGate pripojí na Vašu Wifi a na mape stránky www.aprs.fi sa objaví symbol LoRa iGatu. Polohu na mape definuješ zadaním svojich súradníc pri konfigurovaní dosky. Prijímače sú schopné spracovať aj veľmi slabé signály, ale áno samozrejme, čím lepšia poloha, tým lepšie pokrytie. Netreba sa ale báť aj iGate umiestnený na sídlisku v meste je lepší, ako žiaden. Našim spoločným cieľom je, aby sme po Slovensku našli dostatok z Vás a spoločne vybudovali sieť prijímačov, ktoré by nám umožnili kvalitné pokrytie. K dnešnému dňu evidujem na mape iGaty v týchto regiónoch: Košice mesto, Kojšovská hoľa, Brezno, Dolný Kubín, Banská Bystrica, Panský diel, Dolný Ohaj, Bratislava. Ak som na niekoho zabudol, vopred sa ospravedlňujem. Všetkým Vám týmto ďakujeme za rozvoj APRS siete. Je to super, ale stále máme aj miesta nepokryté a toto je výzva pre Vás všetkých, aby ste sa k nám pridali a pomohli nám s týmto projektom. Najlepšie miesta sú samozrejme vysoké kóty, ale kde nie je výška pomôže hustota, a tak, ak nás bude viac sieť sa bude rozširovať a mapa pokrytia vyfarbovať. Spoločne to môžeme dokázať.

Všetko vyšlo máme sieť a čo ďalej ?

Samozrejme bez koncových zariadení nemá sieť význam, a preto  tak isto vznikali postupne aj rôzne konštrukcie APRS trackerov. Sú to jednoúčelové zariadenia určené len na odosielanie polohy a odosielanie správy. Mne sa táto myšlienka zapáčila preto, lebo pri túre, SOTE, na portably, alebo na hubách nemusím na APRS vyčleniť a vybíjať separátne inú rádiostanicu. Tú mám po ruke, a ak nejdem na CQ čakám, či ma niekto zavolá. Môj tracker v správe oznamuje, že som v teréne a kde som QRV.  Proste tracker zapnem, odložím do batoha, auta, na bike a nestarám sa. Zariadenie pracuje bez môjho zásahu samo a ja sa môžem venovať inej činnosti.

Ako nato ?

Tak ako pri iGatoch, tak aj pri trackeroch je na výber niekoľko vývojových dosiek a po nejakom čase a pokusoch sme sa ustálili na používaní dosky CubeCell GPS-6502 ASR6502. Tu je link: https://www.aliexpress.com/item/100500267229…Uid=QXM7SuN2ebBT

FW pre tracker nájdeš na : https://github.com/dj1an/Cubecell_LoRa_APRS_Tracker?fbclid=IwA…uFGcS6JK-yOLErfw

Dnes je cenovka na cca 30 eurách. Keď Ti objednaná doska príde, balenie obsahuje dosku, UHF anténu a napájací kábel. Tá anténa ladí zhruba na 470 Mhz, tak si ju odložíš na niečo iné, ale v podstate už máš väčšinu potrebného.  Aby z danej dosky vznikol funkčný tracker je potrebné ju osadiť do nejakej krabičky, pripojiť GPS anténu napájanie a UHF anténu. Krabičky riešime rôzne. Od úplne univerzálnych na odkladanie rôznych predmetov, až po presne navrhnuté a vytlačené 3D tlačiarňou. STL súbory sú k dispozícii.  GPS anténa sa síce nachádza aj na doske, ale nám sa osvedčilo používať externú pripojenú pomocou IPX konektoru, ktorý tam na tento účel je.  Externá anténa má výrazne lepšiu účinnosť. Ďalší komponent, ktorý potrebuješ je patch káblik na pripojenie UHF antény. Tu používame tak isto IPX (na doske) a na druhej strane panelové SMA. No a nakoniec stačí pripojiť napájanie.   Keď to teda celé úspešne poskladáš a nakonfiguruješ, tracker je pripravený na používanie. Jo konfigurácia a nahratie FW to je pre mňa ako let do vesmíru a tak úspešne vždy otravujem ochotného Pala OM7FX, neboj nič napíš mu, rád pomôže. Dik Pali. Keď si prišiel až sem pripojíš napájanie a po krátkom štarte sa na disp. objaví tvoja značka, profil, stav batérie, čas, počet satelitov a čas nasledujúceho tracku. Tracker teraz čaká kým nájde aspoň tri satelity, a keď sa táto podmienka splní, odošle prvý track. iGate Tvoj signál príjme a pošle na server aprs.fi.  Po prvom odvysielanom tracku sa teda na mape objaví Tvoj symbol a značka. Keď naň klikneš otvorí sa  okienko, v ktorom môžete vidieť značku, čas, silu signálu, rýchlosť pohybu, stav batérie, značku iGatu, ktorý Tvoj signál prijal a správu, ktorú si nastavíš. FW trackera Ti umožňuje výber z  troch profilov pričom každý môže mať iný symbol, napríklad auto, bike, alebo čokoľvek čo APRS protokol pozná a ponúka – výber je veľký.   Každý profil je možné aj špecificky definovať, hlavne čo sa týka frekvencie odosielania trackov, ktoré sú definované buď časom, alebo podmienkami zmeny Tvojho pohybu (smart beaconing). Samozrejme pre každý profil môžeš mať aj inú preddefinovanú správu.

Praktická skúsenosť.

V mojom prípade sa jedná o prevedenie do vrecka kde sme išli po veľkosti hmotnosti a výdrži. Tracker je napájaný dvoma aku 3,7V / 400mAh v paralelnom zapojení, čo postačuje na viac ako 24 hodín prevádzky pri celkovej hmotnosti 84g. Výkon vysielaného signálu je 100mW a tento výkon je možné nastavením znížiť no, ale načo 😊.Takto je to vhodné do vrecka, alebo do kapsičky na bike a podobne. Cenovka hotového zariadenia, ktoré je na foto nepresiahne sumu 50 eur. Verzia do vozidla. Pri inštalácii do auta samozrejme váha a rozmery až tak nerozhodujú, a teda to zariadenie môžeš umiestniť do akejkoľvek krabičky. Vo vozidlách je priam vhodné použiť vyšší výkon a v ponuke na Aliexprese sú dostupné koncové stupne od 1W až  po 8W. Ja používam PA 1W čo v pohode postačuje. Najdlhší skok s výkonom 1W od trackeru k iGatu som urobil na vzdialenosť 288 km. Samozrejme sú aj lepšie výsledky. Riešenie, ktoré sa zapáčilo mne si môžete pozrieť na fotografiách pod článkom. K dispozícii sú aj videá, ktoré som nahral na svoj YT kanál, ktorý nájdeš na tomto linku: https://youtube.com/@miroslavsnopko3294 Na tomto kanály nájdeš aj video s popisom fungovania trackera jeho menu, funkcie a ovládanie. V popise samotného videa sú odkazy na objednanie potrebných komponentov. V podstate by to malo stačiť nato, aby si si ho sám poskladal a používal. Prajem ti príjemné pozeranie.  Dosť obsiahle info je možné čerpať  z FB skupiny: https://www.facebook.com/groups/3615066025205504 vrelo odporúčam. Na tieto účely máme vytvorenú aj našu OM skupinu na messengeri pod názvom: APRS / LoRa a každý je v nej vítaní. Tam preberáme všetko okolo výroby a nápadov. Akékoľvek otázky Ti tam radi zodpovieme.

No dobre, ale čo ostatní ktorí používajú klasické APRS v pásme VHF ?

Správna otázka. Odpoveď je ako ten vtip, o žene za volantom. Ona  je ako hviezda, Ty ju vidíš ona teba nie 😊. Takto je to aj tu. APRS RPT-re pracujúce v pásme VHF, ktorých je v OM niekoľko sme nastavili tak, aby z mapy aprs.fi posielali vybrané dáta ďalej. Teda aspoň tie dva, ktoré sme postavili sú takto nastavené. Jeden je na Poľane a druhý nad mestom Banská Bystrica. Keď LoRa tracker odvysiela svoje dáta a tie sa objavia na mape tak VHF APRS RPT to opakovane odošle. Ak si teda užívateľ klasického APRS tak tieto informácie sa Ti po prijatí  na staničke objavia. Vďaka tomuto nastaveniu je vytvorený aspoň čiastočný prienik medzi týmito dvoma technológiami.

Prečo toto celé ?

Dalo by sa povedať prečo nie 😊, ale oka sú aj praktické dôvody. V prvom rade, kto se hraje nezlobí. Každého asi poteší zariadenie, ktoré si vie postaviť z dostupných dielov za prijateľnú cenu no a navyše ono to dobre funguje. Ja ho využívam pri ceste autom, keď idem na bike, na huby, na SOTU, alebo len tak keď ideme na stretnutie. Jednoducho dávam cieľovej skupine vedieť, že som v pohybe a v správe, ktorú si prečítajú aj to, že som na príjme a na akej frekvencii. Všetko to vedie k tomu, aby sme naše hobby niekam ďalej posúvali a robili si takýmito hračkami radosť. Okrem iného hlavne pri výletoch do prírody je to fajn doplnok v prípade nejakého problému. Veď stať sa môže čokoľvek. V tomto duchu som oslovil aj Horskú službu SR, kde sa črtá určitá spolupráca kde by táto technológia mohla byť tiež prospešná, to je ale dlhá cesta takže o tom až niekedy na budúce.

Veľká vďaka.

Toto som si nechal na záver. Chcem sa poďakovať rádioamatérom z Košíc konkrétne Martinovi  OM8KT a Petovi OM8AKX za pomoc pri našich začiatkoch 😊. Som rád, že sa nájdu ľudia, ktorí sú ochotní nezištne sa podeliť o rady a skúsenosti. Hneď po nich ďakujem aj nášmu „digitálnemu“ guru Palovi OM7FX a tak isto aj Petovi OM7TEK ktorý nám výrazne ako programátor pomohol pri úpravách prvých FW.

Tak priatelia poďme spoločne do toho a pokúsme sa rozvíjať túto sieť nech sa nám tá naša APRS mapa plní.

Pripravujeme aj praktickú prezentáciu na stretnutí Remata 2023, Donovaly 2023 a Tatry 2023 samozrejme v  prípade akýchkoľvek otázok volaj +421915864250, alebo napíš miro.om7ama@gmail.com

73 na pásme a dovidenia na mape Miro B.Bystrica / OM7AMA

Článok nájdete aj na portáli Radio73.sk